Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
stanowisko księgowości podatków i opłat lokalnych: 67 21 04 232
stanowisko księgowości należności niepodatkowych: 67 21 04 245
stanowisko VAT: 67 21 04 444
stanowisko do spraw opłaty skarbowej: 67 21 04 269
Wydział Finansowy składa się z:
Referatu Budżetu;
Referatu Księgowości Urzędu.
Referat Budżetu (FNB)
Do zadań Referatu Budżetu należy w szczególności:
opracowanie procedury uchwalania budżetu oraz ustalanie szczegółowości materiałów planistycznych towarzyszących projektowi budżetu;
przygotowywanie zasad planowania wraz ze wskazaniem podstawowych parametrów, wzorów dokumentów i terminów do projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej;
przygotowywanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami;
opracowywanie projektu WPF;
informowanie wydziałów merytorycznych i miejskich jednostek organizacyjnych o wysokości środków zabezpieczonych w projekcie budżetu w celu opracowania planów finansowych;
informowanie miejskich jednostek organizacyjnych o zmianach planów dochodów i wydatków wprowadzonych w toku wykonywania budżetu;
opracowywanie układu wykonawczego budżetu;
przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń w sprawie zmian w budżecie miasta i WPF oraz prowadzenie ich ewidencji;
sporządzanie zbiorczego zapotrzebowania na środki finansowe wydziałów merytorycznych oraz miejskich jednostek organizacyjnych;
przygotowywanie dyspozycji na przekazywanie środków finansowych dla gminnych jednostek budżetowych w celu realizacji zadań określonych w budżecie;
rozliczanie dochodów budżetowych związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami;
współpraca z bankami i innymi instytucjami w zakresie obsługi zadłużenia gminy oraz prowadzenie obsługi finansowej i ewidencji z tytułu zaciągniętych kredytów bankowych, pożyczek z funduszy pozabudżetowych i innych źródeł zewnętrznych oraz wyemitowanych obligacji;
prowadzenie obsługi finansowej i ewidencji z tytułu udzielonych z budżetu pożyczek;
opracowywanie analiz zdolności kredytowych i innych analiz finansowych oraz udział w negocjacjach dotyczących zaciągania przez gminę długu;
przygotowanie materiałów do projektu budżetu w zakresie dotyczącym obsługi zadłużenia gminy;
współpraca z Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych, w tym: rejestracja wypłaty odsetek w elektronicznym Systemie Obsługi Emitentów, zamieszczanie raportów bieżących i okresowych, prowadzenie korespondencji;
sporządzanie informacji z wykonania budżetu;
przygotowywanie materiałów do projektów przepisów wewnętrznych z zakresu rachunkowości organu;
prowadzenie ewidencji księgowej budżetu miasta oraz kontrola rozliczeń miejskich jednostek organizacyjnych z budżetem;
prowadzenie ewidencji księgowej projektów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz ze środków krajowych (w zakresie dochodów) i współpraca w tym zakresie z innymi wydziałami i miejskimi jednostkami organizacyjnymi;
sporządzanie sprawozdań budżetowych i sprawozdań w zakresie operacji finansowych w obszarze dotyczącym organu Gminy;
dokonywanie kontroli formalno–rachunkowej sprawozdań budżetowych, sprawozdań w zakresie operacji finansowych oraz sprawozdań finansowych miejskich jednostek organizacyjnych gminy i sporządzanie na ich podstawie sprawozdań zbiorczych (w tym: z zakresu realizacji planu dochodów i wydatków zadań zleconych), a także sporządzanie sprawozdań podatkowych w aplikacji Besti@ na podstawie danych przygotowywanych przez Wydział Podatków i Opłat Lokalnych;
obsługa Internetowego Systemu Raportów Budżetowych w celu rozliczania się z Wielkopolskim Urzędem Wojewódzkim w zakresie sprawozdań budżetowych i sprawozdań w zakresie operacji finansowych dotyczących zadań zleconych;
obsługa elektronicznej skrzynki podawczej Urzędu Miasta Piły na platformie ePUAP w zakresie wysyłania sprawozdań w zakresie operacji finansowych gminy;
obsługa Edytora Aktów Prawnych Legislator;
sporządzanie rocznego bilansu z wykonania budżetu miasta oraz bilansu skonsolidowanego gminy;
przygotowywanie projektów uchwał dotyczących budżetu, nieprzypisanych do zadań innych komórek organizacyjnych;
przekazywanie do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu oraz Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego sprawozdań, informacji i dokumentów wynikających z obowiązujących przepisów prawa oraz wnioskowanie o wydanie opinii związanych z budżetem Miasta (w tym poprzez moduł komunikacyjny Urzędowa Poczta Elektroniczna);
współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową w Poznaniu w zakresie prawidłowości planowania i wykonania budżetu oraz obsługa poczty elektronicznej nadanej gminie przez RIO Poznań;
realizowanie zadań związanych z podejmowaniem i prowadzeniem postępowań spadkowych, w stosunku do których istnieje prawdopodobieństwo nabycia spadku przez Gminę Piła oraz przyjęciem spadku, wykonywanych w Urzędzie Miasta Piły, zgodnie z odrębnym zarządzeniem;
realizacja zadań związanych z prowadzeniem spraw organizacyjnych wydziału.
Referat Księgowości Urzędu (FNK)
Do zadań Referatu Księgowości Urzędu należy w szczególności:
prowadzenie rejestru obcych dowodów księgowych (faktur, rachunków, not) i przekazywanie ich do merytorycznych komórek organizacyjnych celem dokonania czynności kontrolnych;
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi oraz wtórnej kontroli zgodności operacji gospodarczych z planem finansowym oraz wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych urzędu;
realizacja wydatków Urzędu Miasta Piły tj. dokonywanie płatności (sporządzanie przelewów) na podstawie prawidłowo przygotowanych, wprowadzonych do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Miastem OTAGO i przekazanych przez merytoryczne komórki organizacyjne do Wydziału Finansowego dowodów księgowych, weryfikacja rachunku bankowego w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, realizacja przelewów przy użyciu schematu podzielonej płatności – SPLIT PAYMENT, zgłaszanie do ZAW-NR podmiotów niezgłoszonych w oficjalnym wykazie podatników podatku VAT;
współpraca z bankiem prowadzącym obsługę budżetu miasta;
lokowanie wolnych środków pieniężnych budżetu miasta na lokatach bankowych;
przygotowywanie wniosków o otwarcie, prowadzenie i zamknięcie rachunków bankowych;
przygotowywanie do Urzędu Skarbowego zgłoszeń identyfikacyjnych lub zgłoszeń aktualizacyjnych Gminy Piła;
prowadzenie ewidencji księgowej dochodów (syntetycznej, analitycznej i szczegółowej);
prowadzenie rachunkowości urzędu zgodnie z obowiązującymi przepisami;
prowadzenie ewidencji księgowej projektów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (w zakresie wydatków) i współpraca w tym zakresie z innymi komórkami organizacyjnymi;
obsługa finansowa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych i sum depozytowych;
rozliczanie kosztów podróży krajowych i zagranicznych oraz rozliczanie zaliczek służbowych;
prowadzenie rozliczenia rachunkowo–kasowego inkasentów;
terminowe sporządzanie odpowiednich deklaracji PIT związanych z umowami cywilno – prawnymi, pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich przez radnych Rady Miasta oraz innymi świadczeniami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych;
ewidencja druków ścisłego zarachowania;
przygotowanie projektów przepisów wewnętrznych z zakresu rachunkowości urzędu;
wystawianie faktur, prowadzenie rejestru sprzedaży i zakupów dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług oraz sporządzanie JPK_VAT Gminy Piła z tytułu transakcji realizowanych przez Urząd Miasta Piły;
sprawdzanie poprawności dokumentowania i rozliczania podatku od towarów i usług przez jednostki organizacyjne Gminy Piła na podstawie dostarczonych przez jednostki organizacyjne Gminy Piła cząstkowych części deklaracyjnych i ewidencyjnych;
sporządzanie na podstawie cząstkowych części deklaracyjnych i ewidencyjnych zbiorczej części deklaracyjnej i ewidencyjnej Gminy Piła;
sporządzanie skonsolidowanego Jednolitego Pliku Kontrolnego JPK_VAT Gminy Piła i jej jednostek organizacyjnych oraz oznaczenie właściwego urzędu skarbowego;
terminowe rozliczanie podatku VAT gminy i jej jednostek organizacyjnych z urzędem skarbowym;
sporządzanie i terminowe przekazanie do Ministerstwa Finansów zbiorczej części deklaracyjnej i ewidencyjnej w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK_VAT) na podstawie otrzymanych z jednostek organizacyjnych Gminy danych w formie pliku (JPK_VAT);
przygotowywanie projektów wniosków o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego;
ewidencja księgowa i sporządzanie sprawozdań statystycznych w zakresie majątku gminy ujętego w księgach rachunkowych urzędu;
współpraca z Wydziałem Gospodarki Nieruchomościami w zakresie przygotowania niezbędnych danych do sporządzenia informacji o stanie mienia komunalnego;
sporządzanie sprawozdań budżetowych, sprawozdań z operacji finansowych oraz sprawozdań finansowych (wraz z informacją dodatkową) urzędu;
prowadzenie spraw i sprawowanie nadzoru nad prawidłowym dysponowaniem ustalonymi w budżecie środkami finansowymi związanych z działalnością wydziału;
realizacja zadań związanych z prowadzeniem spraw organizacyjnych wydziału (w zastępstwie);
przygotowywanie decyzji w sprawie zwrotu opłaty skarbowej;
wydawanie zaświadczeń przewidzianych w przepisach podatkowych;
realizowanie zadań związanych z podejmowaniem i prowadzeniem postępowań spadkowych w stosunku do których istnieje prawdopodobieństwo nabycia spadku przez Gminę Piła oraz przyjęciem spadku wykonywanych w Urzędzie Miasta Piły, zgodnie z odrębnym zarządzeniem.